ufd

دستگاه سختی گیر رزینی

دستگاه سختی گیر رزینی در حقیقت اقدام به عوض نمودن یون های منیزیم و کلسیم موجود درآب با دیگر یون ها می نمایند. برای مثال سدیم را به پتاسیل تبدیل می کنند. بهترین مدل سختی گیر برای حذف نمودن سختی آب، سختی گیر های رزینی می باشد.

سختی گیر های رزینی یون های سدیم را با یون های کلسیم و منیزیم عوض می نماید. با این کار املاح موجود در آب خواص رسوب کنندگی خود را از دست می دهند و آب سخت را به آب نرم تبدیل می نمایند.

 

نحوه کار دستگاه سختی گیر رزینی
روش کار نمودن دستگاه سختی گیر رزینی به این صورت است که آب سخت با رد شدن از روی رزین های این سختی گیر بعد از گذشت چند وقت قدرت رد و بدل کردن یون های خود را از دست می دهند. زمانی که املاح، توانایی تبادل ینی خود را از دست دهند و دیگر کاربردی نداشته باشند، در این موقع باید با محلول نمک و یا کلرید سدیم 10 درصد آن ها را شسته تا قابلیت تبادل یونی آن ها دوباره برگردد.

قبل از رد نمودن نمک از روی رزین ها، اول باید آبکشی رزین ها انجام شود تا نمک به سیستم حرارت مرکزی وارد نشود. زیرا نمک بسیار خاصیت خورندگی دارد. دستگاه سختی گیر رزینی به همراه خود یک مخزن آب نمک از جنس پلی اتیلن و یا جنس های قوی به مواد خورنده ی شیمیایی، یک عدد شیر هیدرولیک چند راهه کنترل شست و شو و مخزن اصلی سختی گیر رزینی را برخوردار هستند.

مخزن های اصلی دستگاه سختی گیر رزینی بیشتر اوقات از فولاد درست می شوند و با رنگ داخلی اپوکسی می باشند که با رزین ها و شن پر می شوند. به شکل کلی اجزای دستگاه سختی گیر رزینی به شکل زیر است:

شیر تخلیه هوا
فشار سنج
لوله ورودی آب
لوله خروجی آب
شیر چند راهه
شیر آب نمک
رزین
آب پخش کن
صفحه آب پخش کن
لوله خروجی شست و شوی معکوس با بک واش
شیر تخلیه آب
صفحه آب پخش کن
لوله خروجی شست و شوی معکوس با بک واش
شیر تخلیه آب
پایه ها
آب نمک
مخزن آب نمک
دریچه ی بازدید
رزین در حقیقت به گونه ای ترشح هیدروکربنی می باشد که از یک گیاه به دست می آید. بیشتر اوقات رزین را از صمغ کاج مخروطی می گردد. این صمغ از خاصیت شیمیایی بسیار بالایی دارا است و در موارد زیادی همانند: تولید جلا دهنده ها و لاک مورد استفاده قرار می گیرد.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]